Čtyři klíčové zákony proti korupci

Poslanci mohou dnes posunout čtyři klíčové zákony proti korupci

Dnes budou poslanci a poslankyně projednávat na mimořádné schůzi až čtyři zákony z oblasti odpovědného vládnutí. Půjde o klíčové pojistky proti korupci, klientelismu a praní špinavých peněz. Bude 7. 7. šťastným dnem pro protikorupční legislativu?

Před deseti dny vyzvala Rekonstrukce státu vládu, aby urychlila přijetí klíčových zákonů proti korupci a klientelismu. Zdá se, že nás možná někdo vyslyšel. Poslanci na dnešek svolali mimořádnou schůzi k řadě bodů, včetně některých zákonů z oblasti otevřeného a odpovědného vládnutí.

K projednání se tak mohou dostat až čtyři první vlaštovky mířící k posílení transparentnosti nakládání s veřejnými prostředky (novela zákona o evidenci skutečných majitelů, novela informačního zákona), k efektivnější realizaci sankcí proti osobám spjatých s ruským režimem (novela zákona o mezinárodních sankcích) a spíše skromný pokus o zefektivnění fungování státní správy (novela služebního zákona).

1. Dotace bez anonymů

Zákon o evidenci skutečných majitelů má zajistit, aby veřejné peníze nešly k firmám s anonymními vlastníky. O veřejné zakázky a dotace se díky němu nově mohou hlásit jen firmy, které mají uvedené všechny majitele v takzvané evidenci skutečných majitelů. V minulém volebním období však byl zákon schválen v podobě, se kterou nebyla spokojena Evropská komise.

Vláda připravila novelu, která jde dobrým směrem, ale i nadále zůstává nejednoznačné určování skutečného majitele firmy ve svěřenském fondu. Poslanci to teď můžou napravit. Navíc se mohou zabývat i tím, jak posílit kvalitu údajů v evidenci.

2. Novela zákona o mezinárodních sankcích

Válka na Ukrajině vyvolala poptávku po zpřísňování i upřesnění sankcí. Ve spolupráci s dalšími experty jsme zaslali politikům návod, jak na to. Novela zákona o provádění mezinárodních sankcí směřuje k zefektivnění rozhodovací činnosti Finančního analytického úřadu, který by měl dostat lepší možnosti získávat informace a jiné podklady k jejich realizaci. Sankční nástroje se novelou rozšíří o možnost omezení pohybu, odstřižení od veřejných zakázek a poskytování dalších veřejných prostředků dotčeným osobám. Více zde.

Sankce proti Rusku

Žádoucí sankční mechanismus zahrnuje zákaz vstupu na české území a zmrazení majetku po dobu trvání sankcí. Osoby na sankční seznam by navrhoval ministr zahraničních věcí a schvalovala vláda. Dlouhodobým problémem je také praní špinavých peněz v Česku – podezřelé subjekty ze zemí mimo EU by měly prokázat legálnost nabytí svého majetku. Pokud původ majetku prokázat nemohou, měly by čelit vysoké sankční dani. Více ve společném návrhu expertů z protikorupční a bezpečnostní sféry zde.

3. Právo na informace

Přístup k informacím je jedním ze základních pilířů občanské kontroly moci. Některé státní firmy se však stále vymlouvají na to, že informace ze zákona poskytovat nemusí. Je proto třeba v zákoně přesně definovat, kdo všechno odpovídat na žádosti podle 106ky musí. Čtěte více zde.

4. Novela služebního zákona

Efektivnější státní správu by si přál každý. Vládní novela přináší zrychlení výběrových řízení, které je potřeba, ale od této novely nelze očekávat zásadní dopady na efektivitu, ani depolitizaci státní správy. Jedná se spíše o malou záplatu na nemoderní kabát. Vznik vládní novely služebního zákona navíc nebyl transparentní. Proto je důležité, aby vláda začala s přípravou komplexní velké novely služebního zákona. Více zde.

Podle průzkumu konaného k loňskému Mezinárodnímu dni korupce 92% Čechů a Češek vnímá korupci jako závažný problém. Rekonstrukce státu proto stále apeluje na politiky, aby co nejrychleji přijali již osvědčená řešení do zákonů.

Rekonstrukce státu

 

Zaregistrujte se na bezplatnou virtuální konferenci k nové legislativě EU pro povinné zavedení kybernetické bezpečnosti EU – NIS 2.

 

Zdroj: