DIA: Dnes spouštíme nový Portál občana.
Výpisy z rejstříků zdarma, upozornění na platnost dokladů a propojené datové schránky. Nový Portál občana zjednodušuje přístup ke službám státu
Portál občana, díky kterému lze vyřešit služby státu online, má novou podobu. Pro občany je tak ještě jednodušší zjistit např. bodový stav řidiče, zařídit si zdarma výpis z živnostenského či trestního rejstříku či si nastavit upozornění na konec platnosti občanského i řidičského průkazu.
Uživatelské rozhraní Portálu občana, který spravuje Digitální a informační agentura (DIA), je tak jednodušší a přívětivější. Zlepšila se také přehlednost i propojení datových schránek. Portál občana poskytuje přihlášeným uživatelům přístup k více než 600 službám státu a v tuto chvíli jej navštěvuje již téměř 1 milion obyvatel.
Jen za poslední rok se počet uživatelů téměř zdvojnásobil. Jeho podoba ale nebyla úplně uživatelsky přívětivá, s rostoucím počtem služeb se také stával méně přehledným. Rozhodli jsme se proto pro jeho redesign, nový Portál občana je tak je uživatelsky přívětivější, přehlednější a výrazně zjednodušuje komunikaci se státem v mnoha ohledech. Kromě vlastních 100 služeb poskytuje dalších 500 na spolupracujících portálech státní správy jako je např. Portál dopravy, Moje Daně, ePortál ČSSZ, Portál MPSV/Portál Jenda nebo Katastr nemovitostí,
— komentuje Ivan Bartoš, vicepremiér pro digitalizaci.
Podoba původního Portálu občana zastarala spolu s technologií, kterou využíval. Na základě analýzy webu, zpětné vazby od uživatelů a uživatelského testování tak vznikla nová podoba, která respektuje současné trendy webových stránek i aplikací a inspiruje se dobrou praxí tvorby např. e-shopů.
Spolu s redesignem Portálu občana prošla proměnou i tzv. Identita občana, jejímž prostřednictvím se lze ke službám státu přihlásit.
Nový Portál navíc jako první web využívá nový tzv. design systém, tedy manuál pro tvorbu státních webů. Celý Portál občana je v souladu s design systémem uzpůsoben i pro používání na mobilním telefonu. Pro větší pohodlí občanů se však chystá i mobilní aplikace, která bude dostupná v lednu v App Store i Google Play.
Snažili jsme se, aby nový portál byl pro uživatele co nejvíce intuitivní. Hned na úvodní stránce proto uživatel vidí nejpoužívanější služby, které jsou rozděleny do kategorií, v nichž se dá snadno vyhledávat.
Největší novinkou je nový vzhled datových schránek, který jsme se snažili vytvořit po vzoru e-mailových klientů, na jejichž používání jsou uživatelé zvyklí,
— říká Martin Mesršmíd, ředitel DIA, která má Portál občana na svědomí.
Právě napojení datových schránek do Portálu občana je jednou z nejvyužívanějších služeb. „Nárůst počtu uživatelů datových schránek, kterým byla zřízena schránka ze zákona i těch, kteří začínají používat datové schránky sami a jejich zkušenosti a připomínky, byly jedním z impulzů, proč jsme chtěli zjednodušit jejich užívání.
V Portálu například můžete mít všechny své datové schránky na jednom místě a přepínat mezi nimi bez složitého přihlašování a odhlašování, což lidem s více schránkami ušetří desítky minut měsíčně. Nově zde naleznete i trvalé zálohování zpráv,“
— dodává Mesršmíd.
Portál občana chystá kromě nového vzhledu i novinky v podobě služeb. Nejdůležitější změnou, která se objeví začátkem roku 2024, bude možnost spravovat své eDoklady v Portálu občana, kde bude možné vidět přehled mobilních zařízení, na kterých má uživatel nainstalovanou aplikaci eDoklady.
Další novinky budou zahrnovat např. upozornění na změnu bodového konta řidiče, online registraci do systému DROZD, výpis z evidence občanských průkazů a cestovních pasů nebo možnost odesílat velké datové zprávy o velikosti až 100 MB.
O Portálu občana a jeho službách jsou veškeré informace dostupné na nové stránce https://portalobcana.gov.cz/, ze které je možné se do Portálu i přihlásit.
Tisková zpráva ke stažení (formát PDF, 2 strany)
Zdroj: