DIA: přípravy implementace Zákona o právu na digitální služby

Informace DIA o první etapě přípravy implementace Zákona o právu na digitální služby

DIA opravdu maká. Teď skončila její první etapa implementace ZoPDS a je opravdu čím se chlubit. Čeká DIU i nás ostatní ještě hromada práce, ale základ je dobrý. A my jsme hrdí, že jsme mohli také sem tam něčím přispět.

Digitální a informační agentura poskytuje informaci o stavu implementace Zákona 12/2020 Sb. o právu na digitální služby (dále ZoPDS).

30. září 2023 skončila první etapaRoadMap připravená Digitální a informační agenturou.

  • Byl vytvořen interní pracovní tým ZoPDS, zahrnující odbor Hlavního architekta, legislativy , eGovernmentu.
  • Během šesti měsíců po založení Digitální a informační agentury (DIA) se v rámci první etapy RoadMap ZoPDS podařilo vytvořit externí pracovní tým expertů z jednotlivých ministerstev a úřadů (MD, MF, MSp, MŠMT, MŽP, ÚOHS, ČTÚ, ČÚZAK, ÚPV, NÚKIB, ÚDHPSH) a ten připravil návrhy implementace jednotlivých povinností.
  • Celkem bylo realizováno 8 videokonferencí, kterých se zúčastnilo 560 uživatelů.
  • Definovaly jsme minimální požadavky naElektronické formuláře a Samoobslužné portály_._
  • V rámci pracovních týmů byly vydefinovány metriky, které umožňují sledovat stav zavádění ZoPDS.
  • Podařilo se nám zajistit prodloužení IROP 9. Připravili jsme podklady formuláře OHA avzorový model. Podklady lze použít i pro IROP 10. https://archi.gov.cz/znalostni_baze:vzorove_zadosti
  • Řadu informací můžete najít v populárně zaměřených článcích.

Pokud vás zajímá celá problematika, můžete se podívat na podklady pro školení ZoPDS.

Připravili jsme školicí texty pro MVČR.

Pro uživatele, kteří budou zveřejňovat služby do Katalogu služeb v rámci vlastních portálů jsme připravili Návod API ke Katalogu služeb.

 

V rámci první etapy naší cesty jsme také vydefinovali hlavní priority.

Jako zásadní vzniká potřeba řešit popis jednotlivých služeb v Katalogu služeb a zveřejňování formulářů pro přenesenou působnost obcí. 6253 obcí, 608 měst, 205 obcí s rozšířenou působností, 77 okresů, 14 krajů se potřebuje připravit na to, že veškerý popis služeb včetně elektronických formulářů řeší ohlašovatel agendy.

Jednotlivé služby tak musí zapracovat do svých samoobslužných portálů a doplnit o informace jako je otevírací doba, adresa či telefonní kontakt.

Podklady k tomuto tématu naleznete zde: Samospráva.

V Rámci druhé etapy už je potřeba se soustředit nejen na popis služeb ale začít připravovat realizaci samoobslužných portálů a elektronických formulářů. Především je potřeba zmapovat data chybějící pro naplnění práva na využívání informací a prokázání právních skutečností.

Digitalizace a implementace ZoPDS je určitě cesta správným směrem, jak ukazuje i analýza eGovernment Benchmark.