Jak digitalizovat stát? Experti doporučují vládě 15 prioritních kroků
Obě koalice, které v těchto dnech jednají o vytvoření vlády, slibují ve svých volebních programech zájem na urychlené digitální transformaci státu.
Pokud chce nastupující vláda konečně nastartovat digitalizaci, která bude zjednodušovat život občanům a pomůže zefektivnit fungování státní správy, musí postupovat systematicky a vytyčit si v programovém prohlášení jasné priority.
Nezávislí experti doporučují vyjednávacím týmům, které by to měly být. Rekonstrukce státu závěry poskytla i politikům.
V Česku se v poslední dekádě spíše než uživatelsky přívětivým digitálním službám státu pro občany dařilo produkci strategií, analýz a prohlášení, jejichž uvedení do praxe následně pokulhávalo.
— Rekonstrukce státu
Úředníci v minulých letech leccos odpracovali, přínos pro občana byl ale zatím omezený a ČR ve srovnání s úspěšně digitalizujícími státy stále ztrácí dech.
Na vině jsou především experty často skloňovaný resortismus, překážky v legislativě, špatná personální politika státu vedoucí k nedostatku expertů a zejména chybějící prioritizace digitalizace státu ze strany vládnoucích politiků.
Rekonstrukce státu ve spolupráci s experty a dalšími organizacemi proto připravila návrhy klíčových opatření, která pro úspěšnou a rychlejší digitalizaci státní správy bude potřeba prosadit v nadcházejícím volebním období.
15 praktických kroků pro rozjezd digitální transformace
Akademici, experti ze soukromého sektoru i neziskových organizací společně vytyčili 15 priorit pro úspěšnou digitalizaci státu, ke kterým by se vláda měla zavázat v programovém prohlášení a bezodkladně na nich začít pracovat.
Propracované volební programy koaličních stran, které Rekonstrukce státu už dříve ocenila, jsou pro pozitivní posun dobrým východiskem.
Experti je doporučují přetavit v tyto konkrétní kroky (zestručněno):
- Zajistit systematický sběr zpětné vazby od občanů, podnikatelů i úředníků.
- Definovat standard digitální služby k vyhodnocování stávajících i nově vznikajících služeb.
- Zajistit jednotné uživatelské rozhraní (front-end) všech služeb tak, aby byly uživatelsky přívětivé a přístupné.
- Určit 5-10 veřejných služeb k prioritnímu zdigitalizování včetně jasných metrik, pevných termínů spuštění a navázání na odměny pro konkrétní zaměstnance státní správy.
- Ustavit centrum pro digitální transformaci podřízené odpovědnému místopředsedovi vlády či ministrovi, složené z business analytiků, expertů na user-experience a IT architektů, kteří budou zastávat expertní a konzultační roli a přímo pracovat na transformaci na jednotlivých resortech.
- Provést inventuru existujících procesů ve státní správě.
- Veškeré prioritní legislativní změny z oblasti digitální transformace zařadit do plánu legislativních prací na rok 2022.
- Zajistit povinnost souladu vznikající legislativy se Zásadami digitálně přívětivé legislativy začleněním do hodnocení dopadů regulace (RIA).
- Všechny nové a modernizované digitální služby prokazatelně testovat osobně ministrem, úředníky i veřejností.
- Realizovat soustavnou osvětovou komunikační kampaň vůči veřejnosti a úředníkům.
- Novelizací služebního zákona zpružnit a zrychlit zaměstnávání osob mimo veřejnou správu.
- Podpořit sdílení informací uvnitř státní správy a zajistit pro ně komunikační kanály.
- Zajistit vzdělávání a rozvoj kompetencí ve státní správě v oblastech agilního přístupu a řízení, designu služeb, inovací. Sdílet zkušenosti ze zahraničí.
- Rozvíjet digitální gramotnost občanů.
- Vytvořit prostředí veřejné správy podporující nápady, inovace a individuální proaktivitu úředníků.
- Michal Bláha
- Mgr. Vít Cvrček
- Jáchym Čepický
- Ing. Pavel Gardavský
- Mgr. et Mgr. Ervín Hausvater
- doc. Ing. Jan Jarolímek, Ph.D.
- Mgr. Tomáš Lechner
- Mgr. Lukáš Marvan, Ph.D.
- Ing. Eva Pavlíková
- doc. Ing. Milan Jan Půček
- Ph.D. Ing. Martin Tajtl
- Mgr. Josef Šmída
Na jejich formulaci se však podíleli i další experti a organizace včetně Hlídače státu, Nadace OSF a Rekonstrukce státu.Plné znění expertních doporučení najdete zde (soubor PDF, 272 kB).
Zdroj: