Královéhradecký hackathon: vývoj aplikací nad Otevřenými daty
Královéhradecký hackathon vyhrál prototyp aplikace sledující stav silnic
Účastníci programátorské soutěže Hackathon Královéhradeckého kraje soupeřili 13. října v prostorách Univerzity Hradec Králové ve vytváření návrhu nejlepšího softwarového projektu pro otevřená data Krajského úřadu Královéhradeckého kraje.
Zvítězil tým studentů z pardubické DELTY – Střední školy informatiky a ekonomie s aplikací RoadMapper informující o stavu povrchu silnic druhé a třetí třídy nebo jejich plánovaných opravách na území regionu.
Studenti měli za úkol využít otevřená data Královéhradeckého kraje a případně i další otevřené sady k tomu, aby veřejnosti co nejefektivněji přiblížili, jakou širokou škálu informací kraj zpracovává. V letošním druhém ročníku si programátorské týmy mohly vybrat celkem ze 70 otevřených sad, které kraj publikuje na svém datovém portálu Data KHK. Dále už záleželo čistě na soutěžících, jakým způsobem data zpracovali, a proto je soutěž hackathon skvělou příležitostí pro zachycení nových nápadů. Nejlepší z nich chceme dále rozvíjet, se studenty spolupracovat a vítězný nápad, ať už to bude mobilní aplikace nebo cokoliv jiného, dotáhnout do finálního stádia,“
— Pavel Bulíček, 1. náměstek hejtmana pro oblast inovací, investic a informačních technologií
Hackathonu se zúčastnilo 15 týmů z celkem osmi středních a jedné vysoké školy, což dohromady znamenalo 46 soutěžících v programování. Týmy složené ze dvou až čtyř studentů měly k dispozici otevřené datové sady. Ty poskytl Královéhradecký kraj a celorepublikový Národní katalog otevřených dat, který spravuje Ministerstvo vnitra ČR.
Soutěž se opět uskutečnila za podpory Univerzity Hradec Králové v prostorách auly Fakulty informatiky a managementu.
Výsledky Hackathonu Královéhradeckého kraje:
1. team.devs (DELTA – Střední škola informatiky a ekonomie, Pardubice) s aplikací monitorující stav silnici II. a III. třídy v kraji,
2. SPŠ el-it (Střední průmyslová škola elektrotechniky a informačních technologií, Dobruška) s aplikací zaměřující se na veřejné sbírky,
3. Clueless (Střední průmyslová škola a Střední odborná školy Dvůr Králové nad Labem) s aplikací Školní zařízení v Královéhradeckém kraji.
„Jsem velmi rád, že se na letošním ročníku hackathonu sešlo tolik šikovných studentů, kteří měli možnost prostřednictvím krajské soutěže rozvíjet svůj talent a potenciál v oblasti programování. Softwarové projekty, které týmy vytvořily během jednoho dne, jsou skvělé a opět nám dokazují, že dávat středoškolákům příležitosti realizovat své nápady v praxi mimo školu je pro budoucnost naší mládeže nepostradatelné,“ doplnil náměstek odpovědný za oblast školství Arnošt Štěpánek.
Studentské softwarové projekty hodnotila sedmičlenná odborná porota složená ze členů týmu Data KHK, zástupců a partnerů soutěže, od kterých obdržely vítězné týmy věcné ceny a finanční odměnu. Týmům byly po dobu trvání soutěže k dispozici konzultace se zkušenými mentory.
Hlavním partnerem letošního ročníku se stala společnost Unicorn Systems a.s. Dalšími partnery byly společnosti MoroSystems Software Development s.r.o. a Quadient Technologies Czech s.r.o.
Záštitu nad Hackathonem Královéhradeckého kraje převzal náměstek hejtmana pro oblast inovací, investic a informačních technologií Pavel Bulíček, ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra ČR David Sláma a ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek.
Kompletní výsledky jsou zveřejněny na Datovém portálu Královéhradeckého kraje Data KHK.
Přehled všech soutěžních týmů a fotogalerii najdete v tiskové zprávě krajského úřadu.
Co je hackathon?
Hackathon je akce, při níž programátoři, často z řad studentů středních odborných a vysokých škol, ve intenzivně pracují na zadaném softwarovém projektu. Jejich funkce může být čistě vzdělávací, v řadě případů je však cílem vytvoření konkrétní IT aplikace. Předem je oznámeno také zařízení nebo systém, na kterém se vyvíjí. Hackathony bývají obvykle vypisovány na časové období od jednoho dne až do několika dnů.
Náš kraj uspořádal první hackathon v roce 2019 k vývoji webových aplikací nad Otevřenými daty Královéhradeckého kraje. Soutěž byla určena pro studenty středních a vyšších odborných škol. Dále v roce 2020 byl náš kraj spolupořadatelem Hackathonu Open Data 2021. Nyní se připravuje další hackathon k vývoji aplikací nad otevřenými daty na rok 2022. Výstupem by měly být aplikace určené pro další rozvoj a užití pro tento datový portál.
Zdroj: