Moravskoslezský kraj je připraven “úřadovat” pouze elektronicky
Krajský úřad Moravskoslezského kraje: „úřadovat“ pouze elektronicky nově ukládá zákon živnostníkům a podnikatelům. Krajský úřad je připraven.
Podnikatelé, nepodnikající právnické osoby a živnostníci budou muset od nového roku komunikovat s úřady pouze elektronicky – prostřednictvím datové schránky. Ta jim bude podle schváleného zákona zřízena automaticky. Jde o další krok v elektronizaci veřejné správy v Česku, které jde Moravskoslezský kraj naproti.
Změna se v České republice týká zhruba 2 milionů lidí se živnostenským oprávněním a asi 200 tisíců právnických osob, které ještě datovou schránku nemají. Nové datové schránky budou zaváděny od začátku roku 2023, kdy jejich uživatelé budou v doporučeném dopise dostávat přihlašovací údaje.
„Pro více informací o datových schránkách doporučujeme navštívit webové stránky chcidatovku.gov.cz. Odpovědi na své dotazy lidé najdou také na datovkynove@mvcr.cz.
Informace poskytuje také infolinka ministerstva vnitra 954 200 200,“ uvedl ředitel Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Tomáš Kotyza.
„S novým zákonem očekáváme zvýšený příjem a odesílání dokumentů prostřednictvím datových schránek. Jsme na to připraveni,“ dodal. Ředitel krajského úřadu připomněl, že Moravskoslezský kraj už třetím rokem umožňuje občanům i firmám efektivní online komunikaci s krajským úřadem.
Vyřídit si své záležitosti z domova nebo z kanceláře mohou prostřednictvím Portálu služeb.
„Dlouhodobě pracujeme na tom, aby ti, co nechtějí na krajský úřad chodit, nemuseli. Portál služeb je místem, kde jsou srozumitelnou a vizuálně atraktivní formou koncentrovány všechny služby včetně potřebných informací, formulářů, které veřejnosti nabízí krajský úřad.
Zároveň informuje o veškerých dotacích a vybraných službách Moravskoslezského kraje, krajských příspěvkových organizací a státu. Jeho součástí je třeba i Portál pacienta, který získal letos prestižní ocenění za nejlepší projekt v oblasti eHealth na odborné konferenci INMED – Digitalizace českého zdravotnictví v Praze. Jeho prostřednictvím se může občan objednat k lékaři, má přístup ke své zdravotnické dokumentaci nebo si objedná zdravotnickou dopravní službu.
Nemocnice zřizované krajem a zdravotnická záchranná služba si díky portálu bezpečně vyměňují informace, umí se propojit i s ostatními poskytovateli zdravotních služeb. To vše výrazně urychluje a zefektivňuje zdravotní péči,“ řekl ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza s tím, že se Portál služeb a digitalizace služeb neustále vylepšuje a zkvalitňuje.
K využívání krajského Portálu služeb stačí běžné počítačové či mobilní zařízení s přístupem k internetu. Služba je zdarma a je možné ji využívat 24 hodin denně. Pro elektronické podání je zapotřebí prokázat se pomocí Identity občana. Datová schránka je jedna z možností.
„Doporučujeme občanům, aby si založili Identitu občana a ‚úřadovali‘ na gov.cz. Je to snadné, rychlé, pohodlné a šetří to čas,“
vysvětlil ředitel krajského úřadu Tomáš Kotyza.
Upozornil na to, že fyzickým osobám na rozdíl od podnikatelů a živnostníků nebude datová schránka zřizována automaticky. Pokud ale budou chtít jejím prostřednictvím komunikovat s veřejnou správou, je nutné o ni požádat.
Zdroj:
K tématu:
- Portál občana Hodonína nabízí bezpečné placení místních poplatků
- Město Liberec spustilo zkušebně Portál občana
- Zlínský kraj připravuje ePortál s propojením na Portál občana ČR a další města
- MěÚ Trutnov pokračuje v digitalizaci a chystá portál občana
- Městská část Praha 5 spustila Portál občana
- Dopis pro vedení úřadů: Co nového nabídnout občanům na podzim?
sluzby.msk.cz